Barok zapomniany - Barok żywy 2009

BAROK ZAPOMNIANY – BAROK ŻYWY

Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany - Barok żywy jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek i archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing Akademie zu Berlin i przywracanie ich na światło dzienne w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów. Obok utworów „zapomnianych” prezentowane są „perełki” międzynarodowej literatury barokowej. W pierwszej odsłonie cyklu, Pro Musica Mundi organizuje cykl czterech koncertów, wiążących się ściśle z rokiem liturgicznym. Główny nacisk położony na Georga Antona Bendę, którego dzieła wykonywane będą po raz pierwszy po latach i po raz pierwszy w Polsce. Projekt ma wymiar międzynarodowy zarówno pod względem repertuaru, jak i obsady; łączy zdobycze muzyki katolickiej i protestanckiej, polskiej i niemieckiej, barokowej i klasycystycznej, a także pozwala na zaistnienie obok siebie artystów z Polski, Niemiec, Austrii oraz Włoch. Dzięki wspólnemu projektowi, artyści i odbiorcy zapomnianych dzieł, a także instytucje zaangażowane w jego realizację, będą niewątpliwie współtwórcami wartościowego przedsięwzięcia, a ich współdziałanie należy traktować jako przyczynek do dalszej współpracy na polu odkryć archiwalnych zbiorów europejskiej kultury muzycznej.

Dorothea Craxton Dorothea Craxton (Niemcy) – sopran, absolwentka Staatliche Musikhochschule w Kolonii. Przez wiele lat kształciła swój głos pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów - artystów jak Anna Reynolds czy Barbara Schlick. więcej...

Stefanie DaschStefanie Dasch – znana niemiecka sopranistka koloraturowa. Studiowała u prof. Reiharda Leisenheimera i prof. Kurta Molla w Musikhochschule w Kolonii. Jest laureatką licznych konkursów dla młodych wokalistów więcej...

Jolanta KowalskaJolanta Kowalska – sopran; absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu A. Monasterskiej. Aktualnie studentka studiów podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/2005, 2005/2006, 2007/2008). Stypendystka Miasta Krakowa. więcej...

Marzena Michałowska Marzena Michałowska - - sopran - ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu solowego prof. G. Flicińskiej-Panfil w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2006 roku jest asystentką na Wydziale Wokalnym tejże uczelni. więcej....

Agnieszka MonasterskaAgnieszka Monasterska – mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Barbary Walczyńskiej. Brała udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą, wykonując partie oratoryjne i solowe... więcej...

Eva Hinterreithner

Eva Hinterreithner – mezzosopran - pochodzi z Austrii. Studia muzyczne rozpoczęła w Salzburskim Mozarteum (ukończone z wyróżnieniem).  Swoje kwalifikacje podnosiła w Wiedniu w The University of Music and Performing Arts pod kierunkiem Claudii Visca, Waltera Moore, Curta Malm, Didiera von Orlowsky oraz Uwe Theimer więcej... 

Mikołaj KapałaMikołaj Kapała – tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Studia na wydziale wokalnym tejże uczelni odbył w klasie prof. Wojciecha Maciejowskiego. Naukę kontynuował u prof. Scota Weira w Hochschule für Musik Hans Eisler w Berlinie. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez H. Łazarską, J. Rappe i R. Karczykowskiego. więcej...

Szczepan KosiorSzczepan Kosior – Absolwent Wydziału Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendysta festiwalu – kursu mistrzowskiego Dartington International Summer School ’95, Anglia. Finalista międzynarodowego konkursu- Concorso Internazionale di Canto L’Orfeo di Claudio Monteverdi (luty 2007)więcej...

Zygmunt Magiera Zygmunt Magiera - tenor - Absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygowania prof. St. Krawczyńskiego. Jako chórzysta i solista współpracuje z wieloma najlepszymi krakowskimi zespołami. więcej...

Johannes WimmerJohannes Wimmer – bas austriacki. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w klasie fortepianu na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. W 1996r. rozpoczął studia wokalne u Gudrun Volkert (sopran dramatyczny), a później u Hartmuta Holla.więcej...

Maciej Straburzyński Maciej Straburzyński – bas-baryton. Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu klasie śpiewu solowego Wojciecha Drabowicza. Muzyczną edukację rozpoczynał jako solista-sopran, później jako bas w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.więcej...

Jacek OzimkowskiJacek Ozimkowski – bas, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. W. J. Śmietany. Obecnie jest pedagogiem tejże Akademii, gdzie prowadzi własną klasę śpiewu solowego.  więcej...

 

 

Mecenasi i sponsorzy

 

Ostatni koncert

Pasja plakat

Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany - Barok żywy. Muzyka barokowa z archiwów europejskich jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek,  archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing-Akademie zu Berlin i przywracanie ich na światło dzienne w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów. Obok utworów „zapomnianych” prezentowane są perełki międzynarodowej literatury barokowej. W pierwszej odsłonie cyklu  Pro Musica Mundi zorganizowało cykl czterech koncertów z muzyką Georga Antona Bendy, Jana Sebastiana Bacha i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno publiczności, jak i mediów (Radio Kraków, Dziennik Polski, Gazeta Wyborcza, Twoja Muza). W kolejnej odsłonie cyklu zostaną zaprezentowane zapomniane dzieła wybitnych, aczkolwiek mało dziś znanych kompozytorów XVIII – wiecznych : Carla Philippa Emanuela Bacha oraz Jana Dismasa Zelenki w zestawieniu z utworami Georga Friedricha Haendla i Dietricha Buxtehude.

Carl Philipp Emanuel Bach -  jest jednym z trzech komponujących synów wielkiego mistrza baroku – Jana Sebastiana Bacha. Każdy z nich poszedł muzycznie w inną stronę i każdy wykształcił swój indywidualny język muzyczny. Twórczość Carla Philippa sytuuje się na pograniczu baroku i klasycyzmu. Jego język muzyczny, cechujący się niezwykle ekspresywną melodyką i harmoniką,  jest na tyle charakterystyczny, że stał się jakby odrębnym nurtem stylistycznym połowy wieku XVIII nazywanym dzisiaj Empfindsamer Stil (styl wzmożonej uczuciowości). Kompozytor ten jest dziś znany głównie jako twórca muzyki instrumentalnej – sonat, symfonii, koncertów. Jego kompozycje wokalno-instrumentalne pochodzą z czasu, kiedy pełnił w Hamburgu funkcję kantora i kapelmistrza (od 1767 r.), ponieważ dostarczanie muzyki na różnego rodzaju uroczystości miejskie i kościelne należało tam do jego obowiązków.
Pasja wg św. Jana - podobnie jak unikalne Kantaty Georga Antona Bendy (prezentowane w pierwszej edycji cyklu), została odnaleziony w roku 2000 w Kijowie wraz z zagrabionymi i wywiezionymi w głąb ZSRR po II wojnie światowej zbiorami Sing-Akademie zu Berlin.
Dzięki odkryciu Pasji (i wielu innych dzieł Carla Philippa) ta zapomniana, a stojąca na bardzo wysokim poziomie muzyka, może zostać zaprezentowana szerokiej publiczności.
Współcześnie Pasja wg św. Jana była wykonana tylko raz - w roku 2003, w Filharmonii Berlińskiej przez Sing - Akademie  pod batutą Josharda Dausa, a zatem w ramach projektu Barok zapomniany - Barok żywy  odbędzie się jej POLSKA PRAPREMIERA, a zarazem będzie to drugie wykonanie światowe.

Termin i Miejsce:
21 marca 2009 r. - Bazylika OO. Jezuitów, Kraków
ul Kopernika 26, godz. 20.00
Wstęp wolny!


Kolejne koncerty cyklu:
listopad 2009.