Barok zapomniany - barok żywy
Już wkrótce kolejny koncert z cyklu Barok zapomniany – barok żywy


6 grudnia 2009
Kościół Św. Barbary, Plac Mariacki, Kraków
godz. 19.00 Msza Święta (niemieckojęzyczna)
po Mszy koncert

Program:


Missa Fidei C-dur ZWV 6  (na 4 solistów, chór i orkiestrę kameralną)
Magnificat C- dur ZWV 107(na sopran, chór i orkiestrę kameralną)
A. Vivaldi (1678 - 1741) - Koncert na obój solo i orkiestrę smyczkową  

Soliści:


Anna Wodyńska (sopran, Magnificat)
Izabela Szota  (sopran, Missa Fidei)
Łukasz Dulewicz (alt)
Zygmunt Magiera (tenor)
Michał Staromiejski (bas)
Marek Mleczko - (obój solo)

chór Kantorei Sankt Barbara

dyrygent – Wiesław Delimat

 

Partyturę do wykonania Missa Fidei przygotowali z rękopisu Germund-Atle Reuss Haaland oraz Arnaud Debayeux.

 

Jan Dismas Zelenka urodził się 16 października 1679 r. w miasteczku Loudovice (dziś Lounovice pod Blanikiem) w Czechach. Był synem organisty. Prawdopodobnie pobierał nauki w kolegium jezuickim w Pradze. W 1710 roku przyjął posadę wiolonisty w Dreźnie, w dworskiej kapeli saksońskiego elektora, Fryderyka Augusta I (znanego u nas jako August II Mocny, król Polski). Od 1715 do 1719 studiował we Wiedniu u Johanna Fuxa, co prawdopodobnie ugruntowało zainteresowanie kompozytora kontrapunktem. Po powrocie do Drezna zastępował w razie potrzeby kapelmistrza dworskiej orkiestry, znanego kompozytora, Johanna Heinichena. Po jego śmierci, w 1729 r. Zelenka wystąpił o przyznanie mu stanowiska kapelmistrza. Przypadło ono jednak Johannowi Adolfowi Hassemu, którego wpływ jest widoczny w ostatnich utworach Zelenki. W 1735 roku otrzymał tytuł kompozytora muzyki kościelnej na dworze Augusta III Sasa (rok później tytuł ten otrzymał J.S. Bach). Jak wiemy z listów C.P.E. Bacha, jego ojciec darzył Zelenkę szacunkiem. Zelenka zmarł w Dreźnie, 23 grudnia 1745 roku.

Twórczość Zelenki obejmuje głównie katolicką muzykę wokalno-instrumentalną: ponad 20 mszy, litanie, requia, lamentacje, opracowania Te Deum, Magnificat i psalmów. Do twórczości Zelenki należą też trzy oratoria oraz jedno dramma per musica. Jego muzyka często cechuje się nadzwyczaj kunsztownym podwójnym kontrapunktem. Jest jednym z niewielu twórców baroku, których polifoniczna muzyka (zwłaszcza fugi, w tym potrójne) nie musi się obawiać porównania z utworami J.S. Bacha. W ostatnich latach popularne stały się nieliczne dzieła instrumentalne kompozytora, zwłaszcza sonaty triowe.
Krakowskie wykonanie Missa Fidei będzie zatem premierowym wykonaniem odkrywanej na nowo twórczości czeskiego mistrza.
 

Współorganizator koncertu:
Wspólnota Niemieckojęzyczna przy Kościele Św. Barbary w Krakowie