Barok zapomniany - Barok żywy
Barok zapomniany - Barok żywy 2010
Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany – Barok żywy, Muzyka barokowa z archiwów europejskich, jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek i archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing – Akademie zu Berlin i przywracanie ich do życia muzycznego w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów.

Dotychczas odbyło się 6 koncertów cyklu (w 2008 i w 2009 r.), podczas których wykonane zostały m.in.: cztery Msze Luterańskie J.S. Bacha, utwory okolicznościowe G.G. Gorczyckiego (kapelmistrza Katedry Wawelskiej), 4 kantaty  G.A. Bendy, Pasja wg św. Jana C.Ph.E. Bacha,  Missa Fidei ZWV 6 i Magnificat  J.D. Zelenki. Zarówno kantaty Bendy, Pasja syna Bacha jak i Missa Fidei czeskiego kompozytora zostały wykonane w Polsce po raz pierwszy, a zatem były to „polskie prapremiery”.

Przed nami kolejna, trzecia już odsłona cyklu. W kwietniowym koncercie, międzynarodowy zespół solistów, chór Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestra L'Estate Armonico pod dyrekcją Wiesława Delimata zaprezentują arcydzieła kompozytorów niemieckich i austriackich.

Program

 niedziela, 25 kwietnia 2010
 19:45 (po mszy św. w języku niemieckim)
 Kościół św. Barbary, Mały Rynek 6

 W programie:
 
Giovanni Pierluigi Palestrina
-
Regina Coeli
 Johann Fux-motet Angelis suis
 Georg Friedrich Händel-
Silete venti kantata solowa HWV 242
 Johann Sebastian Bach-
Christ lag in Todesbanden  kantata BWV 4
 Johann Heinrich Schmeltzer-
Missa nuptialis (Kyrie – Gloria)


WSTĘP WOLNY!

Wykonawcy

Belinda Loukota – sopran (Austria)
Łukasz Dulewicz – alt
Szczepan Kosior – tenor
Tomasz Jarosz – bas

oraz Joanna Radziszewska, Anna Wodyńska, Mateusz Prendota, Michał Staromiejski

Chór kameralny Kantorei Sankt Barbara
Orkiestra L’Estate Armonico
Dyrygent: Wiesław Delimat

Plakat

 

 
Barok zapomniany - Barok żywy 2009

BAROK ZAPOMNIANY – BAROK ŻYWY

Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany - Barok żywy jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek i archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing Akademie zu Berlin i przywracanie ich na światło dzienne w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów. Obok utworów „zapomnianych” prezentowane są „perełki” międzynarodowej literatury barokowej. W pierwszej odsłonie cyklu, Pro Musica Mundi organizuje cykl czterech koncertów, wiążących się ściśle z rokiem liturgicznym. Główny nacisk położony na Georga Antona Bendę, którego dzieła wykonywane będą po raz pierwszy po latach i po raz pierwszy w Polsce. Projekt ma wymiar międzynarodowy zarówno pod względem repertuaru, jak i obsady; łączy zdobycze muzyki katolickiej i protestanckiej, polskiej i niemieckiej, barokowej i klasycystycznej, a także pozwala na zaistnienie obok siebie artystów z Polski, Niemiec, Austrii oraz Włoch. Dzięki wspólnemu projektowi, artyści i odbiorcy zapomnianych dzieł, a także instytucje zaangażowane w jego realizację, będą niewątpliwie współtwórcami wartościowego przedsięwzięcia, a ich współdziałanie należy traktować jako przyczynek do dalszej współpracy na polu odkryć archiwalnych zbiorów europejskiej kultury muzycznej.

Dorothea Craxton Dorothea Craxton (Niemcy) – sopran, absolwentka Staatliche Musikhochschule w Kolonii. Przez wiele lat kształciła swój głos pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów - artystów jak Anna Reynolds czy Barbara Schlick. więcej...

Stefanie DaschStefanie Dasch – znana niemiecka sopranistka koloraturowa. Studiowała u prof. Reiharda Leisenheimera i prof. Kurta Molla w Musikhochschule w Kolonii. Jest laureatką licznych konkursów dla młodych wokalistów więcej...

Jolanta KowalskaJolanta Kowalska – sopran; absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu A. Monasterskiej. Aktualnie studentka studiów podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/2005, 2005/2006, 2007/2008). Stypendystka Miasta Krakowa. więcej...

Marzena Michałowska Marzena Michałowska - - sopran - ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu solowego prof. G. Flicińskiej-Panfil w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2006 roku jest asystentką na Wydziale Wokalnym tejże uczelni. więcej....

Agnieszka MonasterskaAgnieszka Monasterska – mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Barbary Walczyńskiej. Brała udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą, wykonując partie oratoryjne i solowe... więcej...

Eva Hinterreithner

Eva Hinterreithner – mezzosopran - pochodzi z Austrii. Studia muzyczne rozpoczęła w Salzburskim Mozarteum (ukończone z wyróżnieniem).  Swoje kwalifikacje podnosiła w Wiedniu w The University of Music and Performing Arts pod kierunkiem Claudii Visca, Waltera Moore, Curta Malm, Didiera von Orlowsky oraz Uwe Theimer więcej... 

Mikołaj KapałaMikołaj Kapała – tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Studia na wydziale wokalnym tejże uczelni odbył w klasie prof. Wojciecha Maciejowskiego. Naukę kontynuował u prof. Scota Weira w Hochschule für Musik Hans Eisler w Berlinie. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez H. Łazarską, J. Rappe i R. Karczykowskiego. więcej...

Szczepan KosiorSzczepan Kosior – Absolwent Wydziału Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendysta festiwalu – kursu mistrzowskiego Dartington International Summer School ’95, Anglia. Finalista międzynarodowego konkursu- Concorso Internazionale di Canto L’Orfeo di Claudio Monteverdi (luty 2007)więcej...

Zygmunt Magiera Zygmunt Magiera - tenor - Absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygowania prof. St. Krawczyńskiego. Jako chórzysta i solista współpracuje z wieloma najlepszymi krakowskimi zespołami. więcej...

Johannes WimmerJohannes Wimmer – bas austriacki. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w klasie fortepianu na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. W 1996r. rozpoczął studia wokalne u Gudrun Volkert (sopran dramatyczny), a później u Hartmuta Holla.więcej...

Maciej Straburzyński Maciej Straburzyński – bas-baryton. Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu klasie śpiewu solowego Wojciecha Drabowicza. Muzyczną edukację rozpoczynał jako solista-sopran, później jako bas w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.więcej...

Jacek OzimkowskiJacek Ozimkowski – bas, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. W. J. Śmietany. Obecnie jest pedagogiem tejże Akademii, gdzie prowadzi własną klasę śpiewu solowego.  więcej...

 

 

Mecenasi i sponsorzy

 

Ostatni koncert

Pasja plakat

Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany - Barok żywy. Muzyka barokowa z archiwów europejskich jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek,  archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing-Akademie zu Berlin i przywracanie ich na światło dzienne w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów. Obok utworów „zapomnianych” prezentowane są perełki międzynarodowej literatury barokowej. W pierwszej odsłonie cyklu  Pro Musica Mundi zorganizowało cykl czterech koncertów z muzyką Georga Antona Bendy, Jana Sebastiana Bacha i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno publiczności, jak i mediów (Radio Kraków, Dziennik Polski, Gazeta Wyborcza, Twoja Muza). W kolejnej odsłonie cyklu zostaną zaprezentowane zapomniane dzieła wybitnych, aczkolwiek mało dziś znanych kompozytorów XVIII – wiecznych : Carla Philippa Emanuela Bacha oraz Jana Dismasa Zelenki w zestawieniu z utworami Georga Friedricha Haendla i Dietricha Buxtehude.

Carl Philipp Emanuel Bach -  jest jednym z trzech komponujących synów wielkiego mistrza baroku – Jana Sebastiana Bacha. Każdy z nich poszedł muzycznie w inną stronę i każdy wykształcił swój indywidualny język muzyczny. Twórczość Carla Philippa sytuuje się na pograniczu baroku i klasycyzmu. Jego język muzyczny, cechujący się niezwykle ekspresywną melodyką i harmoniką,  jest na tyle charakterystyczny, że stał się jakby odrębnym nurtem stylistycznym połowy wieku XVIII nazywanym dzisiaj Empfindsamer Stil (styl wzmożonej uczuciowości). Kompozytor ten jest dziś znany głównie jako twórca muzyki instrumentalnej – sonat, symfonii, koncertów. Jego kompozycje wokalno-instrumentalne pochodzą z czasu, kiedy pełnił w Hamburgu funkcję kantora i kapelmistrza (od 1767 r.), ponieważ dostarczanie muzyki na różnego rodzaju uroczystości miejskie i kościelne należało tam do jego obowiązków.
Pasja wg św. Jana - podobnie jak unikalne Kantaty Georga Antona Bendy (prezentowane w pierwszej edycji cyklu), została odnaleziony w roku 2000 w Kijowie wraz z zagrabionymi i wywiezionymi w głąb ZSRR po II wojnie światowej zbiorami Sing-Akademie zu Berlin.
Dzięki odkryciu Pasji (i wielu innych dzieł Carla Philippa) ta zapomniana, a stojąca na bardzo wysokim poziomie muzyka, może zostać zaprezentowana szerokiej publiczności.
Współcześnie Pasja wg św. Jana była wykonana tylko raz - w roku 2003, w Filharmonii Berlińskiej przez Sing - Akademie  pod batutą Josharda Dausa, a zatem w ramach projektu Barok zapomniany - Barok żywy  odbędzie się jej POLSKA PRAPREMIERA, a zarazem będzie to drugie wykonanie światowe.

Termin i Miejsce:
21 marca 2009 r. - Bazylika OO. Jezuitów, Kraków
ul Kopernika 26, godz. 20.00
Wstęp wolny!


Kolejne koncerty cyklu:
listopad 2009.

 
Barok zapomniany - Barok żywy 2008

BAROK ZAPOMNIANY – BAROK ŻYWY

Ideą przewodnią cyklu Barok zapomniany - Barok żywy jest ożywianie zapominanych dzieł mistrzów XVII i XVIII wieku, leżących na półkach bibliotek i archiwalnych zbiorów czy kolekcji m.in. Sing Akademie zu Berlin i przywracanie ich na światło dzienne w postaci transkrypcji, nagrań i koncertów. Obok utworów „zapomnianych” prezentowane są „perełki” międzynarodowej literatury barokowej. W pierwszej odsłonie cyklu, Pro Musica Mundi organizuje cykl czterech koncertów, wiążących się ściśle z rokiem liturgicznym. Główny nacisk położony na Georga Antona Bendę, którego dzieła wykonywane będą po raz pierwszy po latach i po raz pierwszy w Polsce. Projekt ma wymiar międzynarodowy zarówno pod względem repertuaru, jak i obsady; łączy zdobycze muzyki katolickiej i protestanckiej, polskiej i niemieckiej, barokowej i klasycystycznej, a także pozwala na zaistnienie obok siebie artystów z Polski, Niemiec, Austrii oraz Włoch. Dzięki wspólnemu projektowi, artyści i odbiorcy zapomnianych dzieł, a także instytucje zaangażowane w jego realizację, będą niewątpliwie współtwórcami wartościowego przedsięwzięcia, a ich współdziałanie należy traktować jako przyczynek do dalszej współpracy na polu odkryć archiwalnych zbiorów europejskiej kultury muzycznej.


Georg Anton Benda

Weihnachtsmusik 1784
Mann singet mit Freuden – Festo Paschali
Gott ist die Liebe – Festo Pentecostes
Der Glaube kann Gott den Allmächtigen zwingen - Dominica 19 post  S. Trinitatis

Johann Sebastian Bach

Msza g-moll  BWV 235
Msza A-dur BWV 234
Msza F-dur BWV 233
Msza G-dur BWV 236

Grzegorz Gerwazy Gorczycki 

Crudelis Herodes
Tristes erant Apostoli
Iustus ut palma florebit 
Completorium

Stefanie DaschStefanie Dasch – – znana niemiecka sopranistka koloraturowa. Studiowała u prof. Reiharda Leisenheimera i prof. Kurta Molla w Musikhochschule w Kolonii. Jest laureatką licznych konkursów dla młodych wokalistów więcej...

 

 


Jolanta KowalskaJolanta Kowalska – sopran; absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu A. Monasterskiej. Aktualnie studentka studiów podyplomowych w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/2005, 2005/2006, 2007/2008). Stypendystka Miasta Krakowa. więcej...

 

 

Marzena Michałowska Marzena Michałowska - - sopran - ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu solowego prof. G. Flicińskiej-Panfil w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 2006 roku jest asystentką na Wydziale Wokalnym tejże uczelni. więcej....

 

 

 

 

Agnieszka MonasterskaAgnieszka Monasterska – mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Barbary Walczyńskiej. Brała udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą, wykonując partie oratoryjne i solowe... więcej...

 

 

Eva Hinterreithner

Eva Hinterreithner – mezzosopran - pochodzi z Austrii. Studia muzyczne rozpoczęła w Salzburskim Mozarteum (ukończone z wyróżnieniem).  Swoje kwalifikacje podnosiła w Wiedniu w The University of Music and Performing Arts pod kierunkiem Claudii Visca, Waltera Moore, Curta Malm, Didiera von Orlowsky oraz Uwe Theimer więcej... 

 

 

Julio Fernandez

Julio Fernández – tenor pochodzenia hiszpańskiego. Po ukończeniu studiów w zakresie śpiewu solowego w Conservatorio Superior de Musica w Madrycie przybył do Niemiec, gdzie studiował w Musikhochschule w Karlsruhe, pod kierunkiem tak wybitnych mistrzów śpiewu jak R. Hermann, M. Venuti, H. Höll, M. Shirai. Był uczestnikiem wielu mistrzowskich kursów interpretacji, prowadzonych przez A. Krausa, T. Berganzę, E. Schwarzkopf, A. Balbina i G. Souzay’a. Występował niemal we wszystkich krajach europejskich. Jego partnerami w dziełach oratoryjnych oraz operowych byli, miedzy innymi: P. Domingo, P. Lika, M. Hölle, J. H. Rootering, O. Wenkel, E. Randova. Brał udział w spektaklach operowych prowadzonych przez Z. Mehtę, S. Comissionę, G. Ferro, J. Kulkę, C. Kalmara, D. Hauschilda,  C. Brett, O. Schmidta, K. Arpa, S. Camberlinga i wielu innych. Nagrał m.in. „Missa da Requiem” G. Donizettiego, „Sceny z Fausta” i „Das Paradies und die Peri” R. Schumanna, „Gioias” A. C. Cartellieriego. Debiutował na scenie Staatsoper w Stuttgarcie w „Śpiewakach Norymberskich” R. Wagnera. Jest Laureatem III nagrody na VII Międzynarodowym Konkursie im. Hugo Wolfa (Stuttgart). Jego główne role operowe to: Tamino w „Czarodziejskim flecie“ W.A.. Mozarta, Malcolm w „Makbecie” G. Verdiego, a także role w operach S. Prokofiewa, B. Brittena, R. Straussa i P. Glassa. W latach 1995-1999 prowadził mistrzowskie kursy śpiewu w Hiszpanii. W latach 1998-2003 był nauczycielem śpiewu na Uniwersytecie w Mainz, zaś od roku 2003 prowadzi podobną działalność w Hochschule w Bremie. W latach  2001 - 2004 był zapraszany do udziału w festiwalu operowym w Aix-en-Provence (Francja).

Szczepan KosiorSzczepan Kosior – Absolwent Wydziału Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendysta festiwalu – kursu mistrzowskiego Dartington International Summer School ’95, Anglia. Finalista międzynarodowego konkursu- Concorso Internazionale di Canto L’Orfeo di Claudio Monteverdi (luty 2007)więcej...

 

 

Zygmunt Magiera Zygmunt Magiera - tenor - Absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygowania prof. St. Krawczyńskiego. Jako chórzysta i solista współpracuje z wieloma najlepszymi krakowskimi zespołami. więcej...

 

 

 

 

Simon Berg

Simon Berg – niemiecki bas urodzony w Monachium. Ukończył studia wokalne w Konserwatorium Richarda Straussa pod okiem Nikolausa Hillebrandta, Kari Lövaas i Donalda Sulzena. Zadebiutował w 1996 r. w ramach Münchener Biennale w „Solaris“  Michaela Obsta. Pracował jako organista i dyrygent chóru ewangelickiej wspólnoty  w Monachium. Obecnie mieszka i pracuje w Berlinie, gdzie śpiewa dla Berlińskiego Rundfunkchores „Deutschen Oper Berlin“. Często zapraszany gościnnie do projektów  „ars-nova-ensemble Berlin“, do projektów ze słynnym Collegium Vocale Gent“\  Philippe’a Herreweghe, a także do wspólnych projektów z Kammerchor Stuttgart oraz z Vocalconsort Berlin. Współpracuje z Hansatheater Berlin, Theater Karlshorst, a także przy produkcji znanych cyklów muzycznych: „Oper jetzt“ oraz „Klangwerkstatt Berlin“ .

Johannes WimmerJohannes Wimmer – bas austriacki. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w klasie fortepianu na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu. W 1996r. rozpoczął studia wokalne u Gudrun Volkert (sopran dramatyczny), a później u Hartmuta Holla.więcej...

 

 

Maciej Straburzyński

Maciej Straburzyński – bas-baryton. Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Poznaniu klasie śpiewu solowego Wojciecha Drabowicza. Muzyczną edukację rozpoczynał jako solista-sopran, później jako bas w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.więcej...

 

 

 

Kantorei Sankt Barbara

Kameralny Chór Kantorei Sankt Barbara . Chór Kantorei Sankt Barbara powstał w 2000 r. Skład zespołu został wyłoniony z młodych wokalistów uczestniczących w projektach EuropaChorAkademie przy Johannes Gutenberg – Universität Mainz. Zespół koncentruje się przede wszystkim na wykonawstwie chóralnej muzyki a cappella oraz dzieł wokalno-instrumentalnych baroku.  więcej...

 Wiesław Delimat

Wiesław Delimat – organista i dyrygent, jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów (J. Jargoń) oraz dyrygentury (J. Katlewicz). Uczestniczył w licznych mistrzowskich kursach interpretacji muzycznej w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma zespołami chóralnymi i orkiestrowymi m. in. z Krakowskim Chórem Akademickim UJ, Capellą Cracoviensis, NOSPR, Chórem Polskiego Radia, EuropaChorAkademie więcej...

 

 

Mecenasi i sponsorzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV koncert


Barok zapomniany - Barok żywy

PROGRAM 

G. G. Gorczycki
Completorium
G. A. Benda
Der Glaube kann Gott der almaechtigen zwingen – Dominica 19 post S. Trinitatis
J. S. Bach
Missa Fdur BWV 233

WYKONAWCY

Anna Pehlken – sopran
Agnieszka Monasterska
– alt
Zygmunt Magiera
– tenor
Marcin Wolak
– bas  


Kantorei Sankt Barbara
Orkiestra L’Estate Armonico
Wiesław Delimat - dyrygent

 

MIEJSCE

Bazylika  NSPJ oo. Jezuitów
ul. Kopernika 26
10 maja, godz. 20.00

Wstęp Wolny!

 

III koncert


Bach - Gorczycki - Benda

PROGRAM 

Georg Anton Benda
Gott ist die Liebe  – Festo Pentecostes -  prapremiera światowa 

Johann Sebastian Bach
Missa G-dur BWV 236

Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Iustus ut palma florebit

WYKONAWCY

Marzena Michałowska  - sopran
Agnieszka Monasterska
- alt
Zygmunt Magiera - tenor
Maciej Straburzyński - bas


Kantorei Sankt Barbara
Orkiestra L’Estate Armonico
Wiesław Delimat - dyrygent

 

MIEJSCE

Kościół OO. Karmelitów na Piasku
ul . Karmelicka 19
10 maja godz. 20.00

Wstęp Wolny!

 

II koncert


Barok zapomniany - Barok żywy

PROGRAM

Georg Anton Benda
Kantata wielkanocna Man singet mit Freuden
Johann Sebastian Bach
Missa A – dur BWV 234
Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Tristes erant Apostoli

WYKONAWCY

Stefanie Dasch  - sopran
Eva Hinterreithner
- alt
Szczepan Kosior - tenor
Johannes Wimmer - bas

Kantorei Sankt Barbara
L’Estate Armonico
Wiesław Delimat - dyrygent

Słowo wstępne - dr Małgorzata Janicka - Słysz

MIEJSCE

Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła (mapa)
12 kwietnia, godz. 20.00

Wstęp Wolny!

 

 

I koncert


Barok zapomniany - Barok żywy

PROGRAM

Georg Anton Benda
Kantata Weihnachtsmusik 1784
Johann Sebastian Bach
Missa  g-moll  BWV 235
Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Crudelis Herodes

WYKONAWCY

Jolanta Kowalska - sopran
Agnieszka Monasterska - alt
Julio Fernández - tenor
Maciej Straburzyński - bas

Kantorei Sankt Barbara
L’Estate Armonico
Wiesław Delimat - dyrygent

 

MIEJSCE

Bazylika OO. Paulinów na Skałce (mapa)
26 stycznia, godz. 20.00 (po Mszy św. o godz. 19.00)

Wstęp Wolny!