Wydarzenia jednorazowe
Aci, Galatea & Polifemo
haendel

Aci, Galatea e Polifemo jest jednym z najbardziej wybitnych i oryginalnych dzieł wczesnego, tzw. włoskiego (1706 – 1709) okresu twórczości Georga Friedricha Händel'a. Owa serenata (jak określił utwór sam kompozytor) powstała w roku 1708 na uroczystości ślubne księcia Tolomeo Saviero Gallo oraz księżniczki Beatrice Tocco di Montemiletto. Autorem libretta jest Nicola Giuvo.

Jest to historia miłości Akisa, królewskiego syna, do pięknej nimfy, Galatei. W Galatei kocha się także olbrzym Polifem, który – chcąc zlikwidować konkurenta – pozbawia księcia życia.

W ową tragiczną historię wplecione zostały elementy komiczne (opisujące naturę i śmieszne zachowanie Polifema) oraz idylliczne, z malowniczymi opisami krajobrazu arkadyjskiego, idealnie wpisującymi się w weselny nastrój.

Händel w mistrzowski sposób odwzorowuje emocje bohaterów oraz nastrój chwili, poprzez odpowiedni dobór instrumentów, zmiany trybów i tonacji.

Miejsce i czas

Kościół św. Katarzyny, Kraków

czwartek, 6 październik 2011 godz. 20.00

Wykonawcy

csAngielska sopranistka znana przede wszystkim z niezwykłych interpretacji muzyki barokowej, głównie Mozarta.

Uzyskała reputację jednej z najbardziej utalentowanych artystek ostatnich lat. Równie swobodnie czuje się w salach koncertowych, jak i na scenie operowej. Odnosi kolejne sukcesy w rodzimej Anglii, jak i w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Ma bardzo szeroki repertuar, obejmujący dzieła od wczesnego baroku aż po utwory z repertuaru współczesnego. Wśród niezliczonych projektów, w których brała udział są między innymi tournee z King's Consort w USA, występy z Royal Concertgebouw Orchestra pod dyrekcją Philippe Herreweghe, czy Freiburg Baroque Orchestra z Gustavem Leonhardtem oraz koncerty z Orchestre des Champs Elysées, La Chapelle Royale, Il Giardino Armonico, Collegium Vocale Gent i wieloma innymi. Regularnie występuje podczas koncertów kameralnych. W dyskografii artystki znajdują się nagrania dla najbardziej renomowanych wytwórni fonograficznych: Hyperion, Harmonia Mundi, Virgin Classics, czy Deutche Gramophone Archiv.

wl

Młoda alcistka Opery Zuryskiej, specjalizująca się głównie w twórczości Bacha, Händel’a i Wagnera.

Wiebke Lehmkuhl, rozpoczęła studia wokalne w roku 2002, by zaledwie 4 lata później otrzymać Nagrodę Mozarta przyznaną jej przez Miasto Hamburg. Artystka bardzo szybko zyskała uznanie w świecie opery. Współpracowała z takim mistrzami batuty jak Philippe Jordan, Riccardo Chailly Alessandro de Marchi, Reinhard Goebel czy Andreas Spering. Występuje w wielkich produkcjach na festiwalach całego świata, w tym na Schlezwig-Holstein Festival, Rheingau Festival, Stuttgarter Bachwochen, czy La Folle Journée w Nantes i Tokyo. Po gościnnych występach w Operze w Kilonii oraz teatrach operowych w Hamburgu, od sezonu 2008/2009 jest stałą artystką Opery w Zurychu.

wmf Barokowy barytonista, regularny gość Opery Kolońskiej, wykonujący głównie partie Monteverdi'ego, Händel'a, Mozart'a i Rossini'ego.

Koncertuje na scenach teatrów operowych i filharmonii od ponad dwudziestu lat. Posiada niebywałą skalę głosu i technikę, pozwalającą na bezproblemowe przechodzenie z najniższych rejestrów basowych do najwyższych dźwięków skali barytonu. Możliwości te wykorzystuje w wymagających partiach oper i oratoriów Händla, łącząc perfekcję wykonania z głębią przekazu emocjonalnego. Współpracuje z Musica Fiata i Cantus Köln. Wyjątkowa wrażliwość muzyczna oraz zdolności aktorskie pozwalają mu świetnie odnajdywać się w operach Mozarta. Chętnie wykonuje utwory z repertuaru romantycznego i współczesnego.

PNMa w swoim repertuarze dzieła od wczesnego baroku po impresjonizm. Koncentruje się jednak głównie na wykonawstwie muzyki dawnej. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat ugruntował swoją pozycję wybitnego specjalisty w dziedzinie oratoryjnej twórczości G.F. Händel'a, prezentując dzieła tego kompozytora na międzynarodowych festiwalach: Turin Settembre Musica, Flanders Festival, czy Wratislawia Cantans. W Kolonii, w niecodziennej serii koncertów '250 lat oratoriów Händela' przedstawił z założonymi przez siebie Kolner Kammerchor oraz Collegium Cartusianum dziewięć dzieł tego gatunku. Wśród melomanów niezwykle wysoko oceniane są jego interpretacje (Saul, Susanna, Theodora, Athalia czy Joshua) zarejestrowane na płytach CD. Wyjątkową pozycję wśród dyskografii dyrygenta zajmują nagrania wszystkich mszy Mozarta oraz nagrodzona Diapazon d'Or Missa Sacra Schumanna. Peter Neumann koncertuje w ośrodkach muzycznych Europy i jest stałym gościem światowych festiwali, prezentując – obok dzieł muzyki oratoryjnej – repertuar operowy i symfoniczny.

orkiestraZespół grający na instrumentach z epoki, powstał w 1988 roku. Wybitne nagranie wszystkich mszy Wolfganga Amadeusza Mozarta pod dyrekcją Petera Neumanna sprawiło, że muzycy Collegium Cartusianum zyskali sobie reputację jednego z najlepszych zespołów w tej dziedzinie, „na poziomie z wiodącymi zespołami angielskimi i duńskimi” (M. Mezger, Stereoplay). Z równą pasją wykonują kantaty Bacha, oratoria Händel'a, czy symfonie Mozarta i Beethovena. Zespół sukcesywnie poszerza swój repertuar, prezentując świetne interpretacje muzyki romantycznej (Mendelssohn, Schubert, Brahms).

 

 

Bilety

Normalne - 40zł

Ulgowe - 30zł

w sprzedaży od 26 września

Sieć Informacji Miejskiej, ul. Jana 2, tel.: (48 12) 421 77 87

Pawilon Wyspiańskiego, pl. Wszystkich Świętych 2, tel.: (48 12) 616 18 66

Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7, tel.: (48 12) 430-62-42

logotypy

 

 
IV Festiwal Chóralny Cantate Domino

Cantate Domino 2009IV Festiwal Chóralny Cantate Domino w 200 rocznicę śmierci Josepha Haydna, 16 – 17 maja 2009 Kraków

 

Więcej…
 
«PoczątekPoprzednia123NastępnaOstatnie»

Strona 2 z 3