Zbigniew Seifert in Memoriam
Zbigniew Seifert in Memoriam Berlin
zbigniew seifert
Zbigniew Seifert  to jeden z najwybitniejszych polskich artystów sceny jazzowej, dzięki któremu Polska  jest znana i ceniona w świecie. Jego skromny  dorobek zachwyca wartością i w pełni zasługuje na popularyzację. W listopadzie 2009 roku w Krakowie odbyły się koncerty upamiętniające twórczość polskiego skrzypka. Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem.
 
W tym roku, z okazji objęcia przez Polskę Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, zapraszamy na wyjątkowy koncert ku czci pamięci Zbigniewa Seiferta w Berlinie.

wykonawcyseifert

 

 

Czas i miejsce

Data: 26 listopada, godz. 20.00

Miejsce: Sala Instytutu Francuskiego, III piętro

Kurfürstendamm 211 10719 Berlin

Wykonawcy

Urodził się 1 stycznia 1930 roku. Z wyróżnieniem ukończył Królewskie Konserwatorium Haskie w 1949 roku. Następnie dołączył do Arnhem Symphony Orchestra, w której grał do 1952 roku. Przez cały ten czas jego zainteresowania zmierzały jednak bardziej w stronę jazzu i improwizacji.

Podczas studenckiej wycieczki do Stanów Zjednoczonych wraz z bratem usłyszeli nowe dźwięki tworzone na 52-iej ulicy Nowego Jorku i jako jedni z pierwszych przedstawili ową Nową Muzykę w Holandii. Kolejnym etapem jego rozwoju muzycznego była współpraca z przodującymi muzykami większych i mniejszych formacji na terenie całej Europy. Po powrocie do Holandii, Ack van Rooyen zaistniał w Hilversum studio. Następnie wyjechał na trzy lata do Francji, gdzie grał w Aimé Barelli Orchestra pojawiając się w tym samym czasie na wielu paryskich scenach jazzowych. Przeprowadziwszy się do Niemiec, Ack dołączył do nowo uformowanej SFB Bigband w Berlinie, a później SDR Orchestra w Stuttgarcie. W tym czasie podróżował i nagrywał z Bert Kaempfert Orchestra jako uzdolniony solista. Wraz z Wolfgangiem Daunerem oraz Albertem Mangelsdorffem odbył trasę koncertową po Azji i Południowej Ameryce. Współpracuje United jazz and Rock Ensemble oraz Peter Herbolzheimer’s Rhythm combination and brass. Brał udział w europejskich trasach koncertowych Clarka Terryego oraz Gil Evans Orchestra. Obecnie Ack mieszka w Holandii, gdzie pracuje z własnym kwintetem, a także Duńską Orkiestrą Jazzową, Jazz Orchestra of the Concertgebouw oraz Jeorgiem Reiterem, z którym występuje w duecie. Uczy w Królewskim Konserwatorium Haskim i prowadzi warsztaty oraz sprawuje opiekę nad większymi zespołami podczas ich tras koncertowych po Europie.

matsmoDwukrotny stypendysta w programie "Młoda Polska", zdobywca Jazzowego Oskara w kategorii Nadzieja Melomanów Roku 2007. Członek zespołu Atom String Quartet - jedynego w Polsce kwartetu smyczkowego grającego jazz.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr Andrzeja Gębskiego. Jest skrzypkiem jazzowym, który zadebiutował w 1999 r. na Jazz Campingu „Kalatówki” z Quintetem Jacka Namysłowskiego. Z zespołem tym zdobył również wiele nagród i wyróżnień. Pomimo młodego wieku Mateusz występował już wielokrotnie poza granicami kraju (m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Ukrainie, Rosji, Danii, Szwecji, Czechach i Słowacji) oraz na większości najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Współpracuje z najlepszymi Polskimi muzykami m.in. Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Tomaszem Stańką, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Strzelczykiem, Januszem Skowronem, Januszem Olejniczakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Zbigniewem Wegehauptem, André Ochodlo oraz Krzysztofem Herdzinem (m.in. w oryginalnym projekcie „Jazz na smyki”, gdzie Mateusz Smoczyński występował jako solista i koncertmistrz orkiestry Sinfonia Viva). Razem z Joachimem Kuhnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefanskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczna Zbigniewa Seiferta. Debiutancka płyta Mateusza "Inspirations" nagrana wraz z kwintetem poświęcona jest jego dwóm największym inspiracjom: Johnowi Coltrane’owi i Zbigniewowi Seifertowi. Kolejna płyta "Expressions", podobnie jak pierwsza, cieszyła się dużą popularnością i otrzymała wiele pozytywnych recenzji.

źródło: www.smoczynski.pl

Po rozpoczęciu nauki gry na fortepianie, szybko przekonał się, że jego prawdziwym powołaniem jest Jazz. Nagrał wiele albumów, wielokrotnie inspirowanych nie tylko muzyką innych artystów, ale również malarstwem Claude'a Monet'a, czy poezją Rilkego.

Przyszedł na świat 23 maja 1947 roku w Brooklynie, w Nowym Jorku. Rozpoczął naukę gry na pianinie w wieku 5 lat. Od 6 do 18 roku życia udzielał mu lekcji James Palmieri, pianista i kompozytor. „James Palmieri pokazał mi wszystko, co wiem na temat muzyki... sprawił, że rozumiem jej głębsze znaczenie”.

Lekcje Palmieri'ego dotyczyły stricte klasycznej muzyki, toteż młody Beirach zdołał ją pojąć wyśmienicie. Kiedy jednak w wieku 13 lat, odwiedzając przyjaciela w jego domu, usłyszał wersję Red'a Garland'a grającego „Billy Boya” z albumu „Milestones” Miles'a Davis'a, nie mógł uwierzyć własnym uszom. „Było to dokładnie to, czego szukałem, czego potrzebowałem. Do tej pory pobierałem jedynie klasyczną edukację: Mozart, Beethoven, żadnych improwizacji. Pokazałem album swojemu nauczycielowi. Nie spodobał mu się, nie spodobał mu się i to bardzo...”. Beirach zrozumiał, że pragnął poświęcić się jedynie improwizacjom i Jazzowi. Nawiązał kontakt z muzykami jazzowymi, a w międzyczasie kontynuował lekcje z Palmierim.

W połowie lat '60 Richard Beirach wkroczył na nowojorskie sceny klubowe, dając niezliczoną ilość koncertów, biorąc udział w jam sessions, grając m.in. z Freddiem Hubbardem i Lee Konitzem, pracując jednocześnie dorywczo jako doker w nowojorskich portach. W 1967 udał się do Bostonu, aby studiować na Berklee College of Music. W 1968 postanowił jednak wrócić do Nowego Jorku, gdzie w 1972 ukończył Manhattan School Of Music ze stopniem Mistrza Muzyki.

Obecnie mieszka w Lipsku. Jest profesorem w konserwatorium lipskim "Felix Mendelssohn-Bartholdy".

glen

Basista jazzowy, który do 13 roku życia pobierał także lekcje gry na fortepianie. Grał na basie w szkolnej orkiestrze, uwielbiał improwizować i eksperymentować z jazzem.

Już w wieku 14 lat zaczął występować na scenie z Young Oregonians w Portland, stanie Oregon, gdzie grał z Amerykańskim Indianinem, saksofonistą, Jimem Pepper'em. Ukończył Uniwersytet Oregoński ze stopniem w dziedzinie Historii i Literatury, gdzie studiował także grę na wiolonczeli. Jego stricte basowy rozwój muzyczny rozwinął się jednak dopiero po ukończeniu college'u.

Moore miał przyjemność grać z wieloma świetnymi artystami jazzowymi, włączając pianistów takich jak Paul Bley, Larry Karush, Jan Hammer, Bill Evans i John Taylor, saksofonistów ( Zoot Sims, Benny Wallace) , flecistów (Jeremy Steig), skrzykpków (Zbigniew Seifert), perkusistów (Elvin Jones, Tony Williams), wibrofonistów (Gary Burton, Michael Mainieri), czy basistów ( Anthony Cox, Charlie Haden, Gary Peacock).

Nagrał wiele albumów z artystami z całego świata. W 1970 roku wraz z Ralphem Towner'em, Paulem McCandless'em i Collinem Wallcot'em założyl grupę Oregon. W 1999 ukończył pracę nad 23. albumem grupy, pt. Oregon in Moscow. Usłyszeć można na nim jego popisy na basie oraz kompozycje nagrane wspólnie z Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną Czajkowskiego. Z grupą Oregon dawał koncerty w najważniejszych klubach, halach koncertowych oraz festiwalach w Zachodniej i Wschodniej Europie, Północnej Afryce, Indiach, Pakistanie, Sri Lance, Australii i na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

Od 1988 pracuje z Mountain Writers Center, grając ze sławnymi poetami t.j. Billy Collins, Joseph Straud, czy Yusef Komunyakaa. Jego smykałka do romantycznych utworów granych głównie na pianinie oraz niekonwencjonalnych i pełnych energii piosenek wykonywanych na basie jest dobrze znana jego publiczności. W ciągu ostatnich 10 lat stworzył 15 piosenek do tekstów Samanthy Moore.

Glen Moore jest właścicielem studia w Portland, gdzie udziela prywatnych lekcji muzykom z różnych stylistycznie dziedzin. Jest głęboko zaangażowanym uczestnikiem konferencji basowych (m.in. na Hawajach, w Brazylii, Minneapolis i Iowa), aktywny również w Międzynarodowym String Bass Institute.

Jest ojcem trzech synów, mieszka i uczy w Portland.

 

januszZaliczany do ścisłej czołówki perkusistów jazzowych w Europie. W ciągu przeszło 40-to letniej pracy jako perkusista, kompozytor i band-leader, zdobył sobie międzynarodowe uznanie w gronie muzyków i krytyków.

Współpracował z grupami w Niemczech i Austrii: Hans Koller Free Sound, Radio Jazz Group Stuttgart, Zbigniew Seifert Variouspheres, Tomasz Stanko Quintet, Studio Jazzowe Polskiego Radia pod dyr. Jana „Ptaszyna” Wroblewskiego, Kwartet Zbigniewa Namyslowskiego, The Quartet (T.Szukalski, S.Kulpowicz, P.Jarzebski) Od 1973 roku.

Od 30 lat mieszka i pracuje w Niemczech, występując na wspólnej scenie m.in. z Polski Jazz Ensemble (L.Zadlo, V.Sendecki, B.Suchanek), Wolfgang Lackerschmid Mallet Connection, Heinz Sauer Quartet, Manfred Bründel Basslap, Emil Mangelsdorf Quartett.

Janusz Stefański nagrał ponad 70 płyt i CD, wystąpił na ponad 120 najważniejszych festiwalach jazzowych w Europie, Indiach i Kanadzie. Skomponował muzykę do trzech filmów dla niemieckiej telewizji.

Obok działalności czysto artystycznej, Stefański był inicjatorem, organizatorem i dyrektorem artystycznym koncertów zamykających „Targi Książki 2000” we Frankfurcie nad Menem oraz „German-Polish Jazz Jamboree 2005” we Frankfurcie z udziałem 30-tu muzyków jazzowych z obu krajów .

Jest laureatem Nagrody Jazzowej 2003, przyznanej przez Ministerstwo Nauki i Sztuki w Wiesbaden.

Pracuje jako profesor – wykładowca na Uniwersytecie w Moguncji.

Atom String Quartet jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz. Zespół tworzą – Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński na skrzypcach, Michał Zaborski na altówce oraz Krzysztof Lenczowski na wiolonczeli. Są to muzycy, którzy na co dzień prowadzą własne zespoły oraz występują z najlepszymi polskimi artystami. Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu tak nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią bardzo nowocześnie i oryginalnie. Ten obiecujący kwartet stale zyskuje rozgłos i uznanie, w ostatnim czasie zdobył stypendium w programie Młoda Polska, przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz został nominowany do nagrody Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nowa Nadzieja Roku 2010.

źródło: www.atomstringquartet.com

Bilety

Jazzwerkstatt + klassik Shop

Walter-Benjamin-Platz 2

10629 Berlin

Telefon: 030 - 886 75 944

Mo - Fr, 11:00 - 18:00

Sa - 11:00 - 15:00

http://www.jazzwerkstatt.eu/

 

Mecenasi i Partnerzy projektu

  Organizator

 
 

Więcej informacji o koncercie: www.zbigniewseifert.org

Projekt dofinansowany jest ze środków Polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Project cofinanced by the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland