Ensemble Vocale Veneto


Opis projektu

Idea planowanych koncertów jest owocem badań prowadzonych w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, dotyczących związków włoskiej i polskiej kultury muzycznej w dawnych wiekach. Dwór królewski w okresie panowania Wazów należał do najprężniejszych ośrodków kultury muzycznej w Europie i mógł poszczycić się twórczością, jak i wykonawstwem na najwyższym poziomie.MadrygałSzczególną rolę w zakresie muzyki świeckiej odegrali na terenie Rzeczpospolitej artyści włoscy. Przeszczepili oni na nasz grunt typowo włoskie gatunki muzyczne, jak dramma per musica, czy madrygał. Obie formy należały do sztuki elitarnej, zarówno w sensie jakości warsztatu kompozytorskiego, jaki poziomu przygotowania odbiorców. Wśród artystów, których madrygały wykonywane były na polskim dworze znaleźli się najwybitniejsi twórcy tamtej epoki, jak (w kolejności chronologicznej): Luca Marenzio, Tarquinio Merula oraz Marco Scacchi. Ten ostatni, kierujący kapelą królewską w latach 1632-1649, szczególnie silnie zapisał się w polskiej kulturze muzycznej, gdyż cały okres aktywności twórczej spędził w Rzeczpospolitej i w tym sensie można go wręcz uznać za twórcę „polskiego”. Również osoba Girolamo Frescobaldiego łączy się ściśle z polską kulturą muzyczną. Mimo że słynny organista rezydował głównie w Rzymie, do jego uczniów należeli tacy polscy twórcy jak Andrzej Niżankowski i Franciszek Lilius, kapelmistrz kapeli katedralnej na Wawelu. Z całą pewnością znana była również twórczość największego mistrza przełomu XVI i XVII wieku – Claudia Monteverdiego na polskim dworze króleskim, którego król Władysław IV wielokrotnie (lecz bezskutecznie) zapraszał do objęcia posady kapelmistrza jego prywatnej kapeli.

Madrygał

Twórczość madrygałowa prezentowana podczas planowanego koncertu została w dużej mierze odkryta na nowo, przywrócona do wykonania współczesnym odbiorcom. Utwory Tarquinio Meruli oraz Marco Scacchiego zostały stranskrybowane z unikalnych źródeł i nie weszły jeszcze do powszechnego repertuaru. Ich wykonania w Krakowie i Warszawie stanowić będą więc swoiste „prawykonanie po latach”.

dr Aleksandra Patalas – Instytut Muzykologii UJ 

Wykonawcy

Ensemble Vocale VenetoEnsemble Vocale Veneto powstało w 1999r. z inicjatywy znanej sopranistki barokowej Cristiny Miatello. Grupę tworzą wybitni włoscy wokaliści i soliści instrumentaliści. W Polsce zespół zaprezentuje się w następującym składzie: • Cristina Miatello (sopran)

 • Lavinia Bertotti (sopran)

 • Elena Biscuola (kontralt)

 • Michele Da Ros (tenor)

 • Paolo Borgonovo (tenor)

 • Andrea Favari (bas)

 • Roberto Lorregian (klawesyn)

    Członkowie Ensemble współtworzyli składy solistyczne najwybitniejszych zespołów włoskiej muzyki dawnej: Hesperion XX (XXI) e Capella Reial z Katalonii Jordi Savalla, Il Concerto Italiano R. Alessandriniego, Ensemble Aurora E. Gattiego, Il Giardino Armonico G. Antoniniego, La Capella Della Pietà de’Turchini T. Florio i in. Soliści są od lat niezmiennie obecni na czołowych festiwalach włoskich i zagranicznych – zajmując wysoką pozycję wśród cenionych interpretatorów muzyki dawnej, specjalizujących się w repertuarze wczesnobarokowym i barokowym.

    Zainteresowania Ensemble Vocale Veneto koncentrują się także na muzycznych badaniach naukowych, w zakresie budowy instrumentów, dydaktyki i praktyki wokalnej oraz interpretacji. Całość pracy artystycznej i badawczej ma na celu odkrywanie i popularyzowanie zapomnianej muzyki włoskiej XVII i XVIII wieku. Poza nagraniami dla czołowych stacji radiowych i telewizyjnych w całej Europie, Ensemble wydało szereg CD m.in. dla Astrée Auvidis, Opus 111, Harmonia Mundi, Tactus, Decca, Symphonia, Accord, Divox, Naxos i in.

Bilety

                            Data i miejsce koncertu :

                            21 września 2007 godz. 18.30

                            Zamek Królewski na Wawelu – Sala Senatorska;

                            Wawel Royal Castle – The Senator’s Hall 

                            Bilety : 

                            Centrum Informacji Kulturalnej
                            ul. św. Jana 2,
                            tel. 012 421 77 87

                            Sprzedaż biletów od 10 września 


                            Cena 30 PLN

Program koncertu

                    Program koncertów – Madrigalisti Italiani alla Corte Polacca

Tarquinio Merula(1595 ca. – 1665)Capriccio cromaticoAndianne a gli horti di Demeta 
Luca Marenzio(1553/4 – 1599)Hor vedi Amor
O bella man – Candido, leggiadretto e caro (II parte)
Ohimè il bel viso – Per voi conven ch’io arda (II parte)Zefiro torna – Ma per me, lasso (II parte)
Claudio Monteverdi(1567 – 1643)Zefiro torna
Parlo, misero, o taccio
Marco Scacchi(1602 – 1685 ca.)Parlo, misero, o taccio
Girolamo Frescobaldi(1583 – 1643)dal “ II Libro di Toccate” (1627) Aria detto Balletto
Marco ScacchiQuesta nova angiolettaDonna, voi vi credeteDove, ah dove                                                        
Claudio MonteverdiAh, dolente partita
Marco Scacchi Ah, dolente partita
Voi volete ch’io moraVezzose aurette

Teksty i  tłumaczenia – link

Organizatorzy

Organizatorzy

Stowarzyszenie Artystyczne Pro Musica Mundi 

ul. Krokusowa 1/13; 30-430 Kraków;

tel./fax: 0 12 422 51 16
promusicamundi@op.pl;
www.promusicamundi.pl

mobile: +48 693 438 660, +48 609 533 204 

Współorganizatorzy

Istituto Italiano di Cultura di Cracovia

Włoski Instytut Kultury w Krakowie
ul. Grodzka 49; 31-001 Kraków;

tel. 012 421 89 46; 421 89 43; fax 012 421 97 70

www.iiccracovia.esteri.it

iiccracovia@esteri.it


Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego

dr Aleksandra Patalas
ul. Westerplatte 10, 31-033 Kraków,

tel. 012 663 16 70, fax 012 663 16 71
e-mail: muzykologia@orfeo.hist.uj.edu.pl , www.muzykologia.uj.edu.pl

Zamek Królewski na Wawelu

Wawel Royal Castle

31-001 Kraków, Wawel 5
(12) 422-51-55, 422-61-21
e-mail: zamek@wawel.edu.plwww.wawel.krakow.pl/pl/
 

Mecenasi i patroni

Sponsorzy

Zdjęcia


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.